Må jeg køre i Schweiz med dansk nummerplade og forsikring?

Må jeg køre i Schweiz med dansk nummerplade og forsikring?

Af Schweiziskfodbold.dk i Mere om Schweiz den

Drømmer du om at lade bilen trille gennem Alpernes hårnålesving, besøge charmerende bjergbyer og måske slå et smut forbi Genève-søens glitrende bred? Schweiz lokker med postkortskøn natur - men rejser du dertil i din egen bil, melder spørgsmålet sig hurtigt: Må jeg overhovedet køre rundt i Schweiz med dansk nummerplade og min hjemlige forsikring?

Det korte svar er ja - men der er flere regler, dokumenter og små finesser, du bør kende, før du sætter GPS’en mod syd. I denne guide får du alt det praktiske serveret i overskuelige bidder: fra motorvejsvignette og forsikringsdækning til toldregler, vinterudstyr og de særlige schweiziske parkeringszoner, der kan overraske selv garvede bilister.

Sæt dig godt til rette, så kører vi dig igennem de vigtigste punkter, så du kan nyde turen - og undgå dyre bøder eller kedelige forsikringsdramaer, når du endelig rammer de schweiziske alpeveje.

Kort svar: Ja – men med nogle krav

Ja, du må uden videre køre i Schweiz med dansk nummerplade og din normale danske ansvarsforsikring, så længe du blot er på ferie eller et andet kortvarigt ophold. Som turist er din bil midlertidigt indført efter de samme internationale regler, som gælder i det meste af Europa, og det grønne kort-system sikrer, at det danske forsikringsbevis anerkendes af de schweiziske myndigheder. Du behøver hverken at betale særlige indførselsafgifter eller foretage en omregistrering, så længe du ikke tager fast ophold i landet.

Situationen ændrer sig, hvis du flytter til Schweiz, arbejder der fast eller bruger bilen i længere tid end et almindeligt ferie- eller forretningsbesøg. Her gælder, at du som udgangspunkt skal:

  • melde indflytning til de lokale myndigheder,
  • fortolde og indregistrere bilen på schweiziske nummerplader (CH-plader) senest 12 måneder efter du har taget bopæl, og ofte hurtigere (flere kantoner kræver omregistrering inden 30 dage),
  • tegne en schweizisk ansvarsforsikring, når bilen får nationale plader.

Bliver du boende, må du altså ikke fortsætte med at køre på danske plader “for nemheds skyld”, ligesom personer med bopæl i Schweiz som udgangspunkt heller ikke må låne din dansk indregistrerede bil til daglig kørsel. Holder du dig til et midlertidigt besøg, kan du derimod roligt trille ind over grænsen på røde DK-plader.

Dokumenter du bør have med

Schweiz er ikke medlem af EU, og grænse- samt trafik­kontroller kan derfor være mere grundige end dem, du måske kender fra andre europæiske lande. For at undgå forsinkelser - og potentielle bøder - er det en god idé at have alle relevante originaldokumenter lige ved hånden, så du hurtigt kan bevise både førerret, ejerforhold og forsikringsdækning.

Som udgangspunkt bør du medbringe følgende:

  1. Gyldigt dansk kørekort - helst det kreditkort-størrelse EU-kort, der uden videre anerkendes af de schweiziske myndigheder.
  2. Registreringsattest - del I (den lille) er tilstrækkelig; kører du i ældre bil med den to-delte attest, bør du medbringe begge dele.
  3. Dokumentation for ansvarsforsikring - et grønt kort anbefales stadig, selv om det ikke er et formelt krav. Kortet fungerer som hurtigt bevis på, at din danske police dækker i Schweiz.
  4. Pas eller anden gyldig billed-ID - nødvendigt ved grænsepassage og kan blive efterspurgt ved rutinetjek eller færdselsuheld.

Kører du ikke i din egen privatbil, skal du derudover medbringe en skriftlig fuldmagt (helst på engelsk eller tysk) fra ejeren eller leasingselskabet. Det gælder både ved firmabil, leasing- eller flexleasing-aftaler og når du låner vennernes eller familiens køretøj. Fuldmagten skal bekræfte, at du har lov til at føre bilen over internationale grænser.

Hav alle papirer samlet i handskerummet eller i en mappe i førerdøren, og gem gerne digitale kopier i en sky-tjeneste eller på telefonen som backup. Så er du godt rustet, hvis politi, toldmyndigheder eller forsikringsselskab kræver dokumentation undervejs.

Forsikring i Schweiz: Hvad dækker, og hvad bør du tjekke?

Schweiz er - ligesom Danmark - med i det såkaldte Grønkort-samarbejde, som gør, at din danske lovpligtige ansvarsforsikring automatisk gælder, så længe bilen er på danske nummerplader og opholdet er midlertidigt. Bliver du involveret i et uheld, dækker den skader på andre trafikanter, køretøjer og ting på samme vilkår, som et schweizisk ansvarsselskab ville have gjort. Du behøver derfor ikke tegne en separat lokal police, men du skal kunne dokumentere, at du er forsikret - her kommer det fysiske eller digitale grønne kort stadig til sin ret, selv om det formelt ikke er et krav ved grænsen.

Husk at ansvarsforsikring ≠ kaskoforsikring. Har du kasko hjemme i Danmark, følger den i reglen også med til Schweiz, men dækningen kan variere. Tjek især:

  • Selvrisiko ved kaskoskader i udlandet.
  • Udvidet dækning for tyveri, hærværk og redningsaktioner i bjergområder.
  • Om fritidssportsudstyr (ski, cykler, klatregrej) på/af bilen er omfattet.
  • Eventuelle krav om særlige sikrings- eller låseudstyr.
Læs også de små skrifter om forsætlig grov uagtsomhed; schweiziske myndigheder er kendt for høje bøder, og en overtrædelse kan i værste fald reducere erstatningen.

Vejhjælp er et kapitel for sig. Schweiz ligger uden for EU’s indre marked, så den gratis redningsassistance som visse danske selskaber tilbyder inden for EU, gælder ikke altid automatisk. Kontrollér derfor:

  1. Om din police indeholder vejhjælp i Europa der eksplicit nævner Schweiz.
  2. Mulighed for hjemtransport af køretøjet ved større havari.
  3. Dækning af midlertidig hotelovernatning eller vidererejse, hvis bilen ikke kan køre.
Har du kun “mini-kasko”, kan det være værd at tilkøbe separat vejhjælp eller få et TCS-kort ved længere ophold.

Endelig er der de små, men dyre poster: stenskud i forruden er hyppige på grusbelagte bjergveje, og glasskadedækning er ikke standard i alle kaskopolicer. Visse selskaber kræver, at du bruger deres partner-værksted i Schweiz - ellers kan du risikere at betale ekstra. Sørg for at have:

  • Policenummer og alarmnummer gemt i telefonen.
  • Billeder af skader og GPS-koordinater til skadesanmeldelsen.
  • Et print eller PDF af det europæiske skadesanmeldelses-skema i handskerummet.
Med disse punkter tjekket af er du godt rustet til at nyde de schweiziske alpeveje uden forsikringsbekymringer - og skulle uheldet være ude, har du dokumentationen i orden.

Vejafgifter: Motorvejsvignette, e-vignette og særtunneler

Alle personbiler, motorcykler og varebiler under 3,5 t skal have en gyldig schweizisk motorvejsvignette, så snart de kører på landets motorvejs- og motortrafikveje (A- og N-ruter markeret med grønne skilte). Prisen er CHF 40 (ca. 325 kr.) og gælder fra 1. december det foregående år til 31. januar det følgende år - altså op til 14 måneder, men altid for samme kalenderår. Kører du blot nogle få kilometer uden vignette, risikerer du en bøde på CHF 200 + prisen for selve vignetten.

Du kan vælge mellem den traditionelle klistermærke-vignette, som skal sættes permanent på forruden, og den nye e-vignette, der knyttes til bilens nummerplade elektronisk. Begge typer koster det samme og giver identisk dækning. Vignetten kan købes:

  1. Ved den danske/schweiziske grænse på tankstationer eller toldsteder
  2. I Danmark hos FDM, ADAC m.fl. - især den fysiske udgave
  3. Online på den officielle portal via.admin.ch (kun e-vignette - levering sker straks)
Betaler du digitalt, slipper du for at klistre og skrabe vignetten af igen, men husk at taste korrekt registreringsnummer - ellers er den ugyldig.

Har du anhænger eller campingvogn med separat nummerplade, skal den også have sin egen vignette (samme pris og gyldighed). Motorcykler køber ligeledes én vignette pr. køretøj, som monteres på et ikke-aftageligt sted. Kører du med midlertidige prøveskilte eller er på vej til syn, gælder ingen dispensation - vignetten skal være på plads, før du ruller ud på motorvejen.

Visse alpintunneler og bjergveje er undtaget vignette-ordningen og har deres egne særafgifter, der betales pr. gennemkørsel eller returbillet. Det gælder bl.a. Grand-St-Bernard-tunnelen, Munt la Schera-tunnelen, Maurienne/Col du Simplon og flere private bjergpasstrækninger. Derudover kører flere tunnels som bil-på-tog (f.eks. Furka- og Lötschberg-autoverlade), hvor prisen afhænger af køretøjstype og tidspunkt. Planlæg ruten hjemmefra, så du kan budgettere for disse ekstra udgifter eller vælge alternative, men ofte længere, pasveje.

Told og ophold: Midlertidig brug vs. fast bopæl

Som kan du frit indføre din dansk-indregistrerede bil til Schweiz som såkaldt midlertidig brug. Bilen skal være registreret i dit navn eller ledsages af en fuldmagt, og du må ikke have fast bopæl i Schweiz. Ved grænsen kører du som regel blot gennem det grønne felt, men toldmyndighederne kan til enhver tid kræve at se registreringsattest, forsikringsbevis og pas for at kontrollere, at køretøjet ikke bliver solgt eller efterladt i landet. Midlertidig brug er normalt gyldig i op til 12 sammenhængende måneder, og bilen skal i den periode forblive på danske plader; opholder du dig længere, skal du føre køretøjet ud og ind igen eller omregistrere. Vær opmærksom på de generelle toldfrie kvoter for varer, da bilen ved en stikprøvekontrol kan blive gennemsøgt for spiritus, tobak og højværdig elektronik.

Etablerer du fast bopæl i Schweiz (f.eks. flytter for arbejde), gælder der helt andre regler:

  • Udenlandske nummerplader må som hovedregel ikke benyttes af personer med hel eller delvis schweizisk bopæl.
  • Du skal inden for 14 dage efter indrejse deklarere bilen hos tolden (formular 15.30) og højst 12 måneder efter flytningen få den teknisk godkendt (MFK) samt omregistreret til schweiziske plader.
  • Indfører du bilen som del af dit flyttegods, kan du som nytilflytter normalt få fuld afgiftsfritagelse, så længe du har ejet den i mindst 6 måneder før flytningen og ikke sælger den videre inden for et år.
  • Skal du kun arbejde midlertidigt i Schweiz men fortsat have hovedbopæl i Danmark (grænsependler), kræver det en speciel toldtilladelse (provisorisk indpassering) med periodiske afgifter.
  • Overtrædelse (f.eks. kørsel på danske plader efter fristen) kan medføre både bøde, beslaglæggelse og efterbetaling af importafgifter.
Kort sagt: Turister kan uden problemer cruise rundt på danske nummerplader, mens nye beboere hurtigt skal forbi både told, syn og kantonale motorregistret, hvis de vil undgå en dyr overraskelse.

Trafikregler og udstyrskrav

Schweiz’ færdselsregler ligner på mange måder de danske, men der er nogle vigtige nuancer, som det betaler sig at kende - både for pengepungen og sikkerheden. Hastighedsgrænserne er normalt 50 km/t i bebyggede områder, 80 km/t på landevej, 100 km/t på motortrafikvej og 120 km/t på motorvej; ved vejarbejde skæres der ofte helt ned til 60 km/t. Promillegrænsen er 0,5 (0,1 for professionelle chauffører og nybagte førere), og politiet laver hyppige alkometertjek - bøderne starter omkring 600 CHF og kan hurtigt stige ved høj promille. Der er krav om dagskørelys (DRL) året rundt; kører du i en ældre bil uden automatiske kørelys, skal nærlyset være tændt. Du skal også have én advarselstrekant i bilen (anbringes 50 m bag bilen - på motorvej 100 m).

Fra oktober til april anses vinterdæk (M+S eller snefnugsymbol) som ”best practice”, og får du forårsaget kø på sommerdæk i snevejr, kan politiet idømme bøde + civil erstatning. På bjergstrækninger kan snekæder være obligatoriske; følg det blå, runde skilt med kædesymbol. I byer med ”blå zoner” skal du placere en EU-p-skive i forruden (typisk gratis parkering 1 ½ time mellem 8-19). Glemmer du det, koster det ca. 40 CHF. Nedenfor finder du et hurtigt overblik over de mest almindelige bøder:

  1. 5-10 km/t for hurtigt i byzone: ca. 60-120 CHF
  2. Kørsel uden dagskørelys: 40 CHF
  3. Manglende vinterudstyr, hvis påbudt: 100 CHF + evt. erstatningsansvar
  4. Parkering uden p-skive i blå zone: 40 CHF
  5. Mobiltelefon uden håndfrit: fra 100 CHF

Praktiske råd til en problemfri tur

Planlæg ruten, før du drejer nøglen. Alpepassene er fantastiske, men mange lukkes fra oktober/november til april/maj pga. sne. Tjek derfor altid status på Furka, Grimsel, Gotthard, Susten og andre højt­liggende overgange. Hvis du kommer uden for sæsonen, skal du kalkulere ekstra tid til tunneler eller færger (f.eks. biltransport toget ved Lötschberg eller Furka). Når du indsætter motorvejs-vignette på ruden, så husk at trailer eller campingvogn kræver deres egen vignette, og at hastighedsgrænsen på de fleste pasveje kun er 60-80 km/t - planlæg efter det, så du ikke frister fartkameraerne, som er udbredt også oppe i 2.000 m højde.

Brug digitale hjælpere. Følgende apps/websites er de mest anvendte blandt lokale bilister:

  • TCS (Touring Club Schweiz) - live­kort med vejarbejde, køer og passtatus.
  • SRF Verkehr - schweizisk TV’s trafikmeldinger i realtid.
  • MeteoSwiss - pålidelig bjergvejr­prognose inkl. snegrænser og nedbør radar.
  • Google Maps eller Waze - okay til bykørsel, men de kender ikke altid sæsonlukninger; dobbelttjek på TCS.
Aktiver push­meddelelser om vejlukninger, især hvis du kører om natten; enkelte tunneler - f.eks. Gotthard - kan lukkes midlertidigt pga. trafikregulering eller uheld.

Parkering & betaling. I de fleste byer gælder blå zoner (gratis 1 - 1½ time med p-skive på hverdage) og hvide zoner (betalingsautomater eller app). Betalings­apps som ParkingPay, SEPP eller TWINT gør livet nemt, men de kræver engangs­registrering og et kreditkort. Alternativt slug møntautomaten 50 rp.-2 CHF pr. time. Benzin­standere tager stort set alle internationale betalingskort; vil du være helt sikker i tyndt befolkede områder, så hav 20-30 CHF i kontanter. I supermarkeder og tankstationer er EUR også accepteret, men du får uforholdsmæssigt dårlig kurs og schweiziske mønter retur.

Hvis uheldet er ude. Schweiz har ét fælles nødnummer 112; direkte til ambulance 144, brand 118 og politi 117. Rekvirer altid politi, hvis der er personskade, uenighed om skyld, eller du har udenlandsk registrering involveret.

  1. Sikre stedet med advarselstrekant (100 m bag bilen på motorvej).
  2. Ring til nødnummeret og oplys: position (milepæl eller GPS), antal implicerede, evt. farligt gods.
  3. Tag foto af skader, vejens tilstand, skilte og modpartens nummerplade fra flere vinkler. Brug gerne klokkeslæt-stempel i dine mobilindstillinger.
  4. Udfyld den Europæiske Skadesanmeldelse (standardformular) sammen med modparten; den findes ofte som pdf hos dit forselskab.
  5. Kontakt eget forsikringsselskab eller vejhjælp (fx SOS International) - noter tidspunktet for første kontakt, da det kan påvirke erstatningen.
Gem kvitteringer for bugsering, hotel og evt. offentlig transport; mange kaskopolicer og udvidede rejseforsikringer erstatter dem ved fremvisning af originalbilag.

Sidste nyt